My Blogs

Creating calm business strategies: Calm UX in practice

Until a few decades ago, objects in the world around us were mostly passive objects. Waiting for us to start interacting with them when we needed to. Or being ignored when we didn’t. With the rise of digital technology however, objects have become less shy. We are no longer in the lead of our interactions with them. Instead, digital objects start the conversation with us whenever they want, and obligate us to listen. But instead of running from them, we value the nice things they offer, the connectedness, the information, the entertainment. In doing so, we exchange our precious time for constant distractions and disruptions.

How design can create a calmer world; Quieting the digital noise

Since the dawn of man, we have relied on tools to extend our own capabilities. Things we could not manage with our bare hands, such as cracking open a nut, we were able to do with the aid of a variety of ingenious tools. Nowadays, our modern-day set of digital tools still helps us achieve what we cannot. However, these tools have evolved into something much more than functional aids. They offer advice, keep us connected and provide entertainment. Yet, at the same time they also distract us, and trick us into using them more than we need to. Really, they have taken over our lives.

De UX van de toekomst combineert de digitale & fysieke wereld [3 vereisten]

Iedere dag zie ik ze. Mensen die met hun smartphone voor hun gezicht over straat gaan. Die even hun Facebook checken terwijl ze lopend of fietsend aan het verkeer meedoen. Meer dan eens ben ik er bijna tegenaan gebotst, omdat ze opgezwolgen werden door de digitale wereld in hun smartphone. Hoe komt het toch dat we zoveel tijd naar een scherm staren? Hoe komt het dat we zo gefocust zijn op de digitale wereld, dat we de fysieke wereld compleet negeren?

Usability-testen in guerrilla-stijl: 6 do’s & don’ts

Gebruikers weten niet wat ze willen. Dat is waar. Vroeger had nooit iemand uit zichzelf gezegd “Ik wil een machine met vier wielen om in te rijden.” Mensen wilden snellere paarden, een auto konden ze zich helemaal niet voorstellen. Het is dan ook aan ons als designers om mensen vernieuwing te laten zien. Maar, dat betekent niet dat gebruikers je helemaal niets kunnen vertellen. Een super snelle auto is leuk, maar gebruikers willen waarschijnlijk ook wel lekker zitten! Hoe zorg je ervoor dat je dit soort wensen gedurende je ontwerpproces niet vergeet? Hoe vind je die balans tussen vernieuwing en gebruiksvriendelijkheid?

Een redesign zonder nieuw design? Ontwerp met content

Stel, je wilt je inbound marketing verbeteren en zo meer leads genereren voor je website. Maar er is geen ruimte voor het ontwerpen van nieuwe componenten of zelfs niet om huidige componenten aan te passen. Hoe kun je dan met creatieve oplossingen je doelen toch behalen? Ik laat, op basis van mijn ervaring bij Berendsen, in 5 stappen zien hoe bedrijven de customer journey kunnen optimaliseren door het juiste gebruik van content.

Exploring the potential of smartwatches

The introduction of the Apple Watch made wearables step out of the early adopters market into a more mainstream user group. The smartwatch is smaller, more intimate and more connected to our bodies than any other device so far. We believe wearables have a promising potential to offer powerful experiences that can have an impact on users’ daily lives. To explore this potential we created four prototypes of smartwatch experiences.

Content maken: ontwerp je website als een verhaal

Er was eens. Iedereen kent deze woorden als het begin van een sprookje. Een verhaal, doorverteld van generatie op generatie. Zowel bedoeld om te vermaken als ervaringen en informatie over te brengen. Al van oudsher gebruiken mensen hier verhalen voor, omdat ze gemakkelijk te begrijpen en onthouden zijn. Verhalen maken informatie menselijk.