Content maken: ontwerp je website als een verhaal

Er was eens. Iedereen kent deze woorden als het begin van een sprookje. Een verhaal, doorverteld van generatie op generatie. Zowel bedoeld om te vermaken als ervaringen en informatie over te brengen. Al van oudsher gebruiken mensen hier verhalen voor, omdat ze gemakkelijk te begrijpen en onthouden zijn. Verhalen maken informatie menselijk.

Ook op je website vertel je een verhaal aan mensen. Content is belangrijk om mensen aan de hand te nemen, zodat ze informatie op de juiste manier opnemen. Maar een website is een interactief verhaal. Een verhaal waar bezoekers zelf doorheen klikken, waardoor zij bepalen welke verhaallijn ze doorlopen. Ditzelfde zie je ook terug in de verhaallijn van computerspellen, en met name in ‘interactive storytelling’. Om goede content voor je website te maken is het daarom slim om eens te kijken naar de richtlijnen voor deze interactieve verhalen.

Een verhaal dat verandert

Interactive storytelling is een interessante ontwikkeling binnen ‘game design’. Hierin bepalen de acties van een speler het gehele verhaal. Intelligente software bouwt aan de hand van deze keuzes gaandeweg game events op. Het verhaal staat dus niet van tevoren vast. In plaats daarvan vormt en verandert het aan de hand van de acties van de speler. De speler heeft dus zelf de controle.

Ook in een webomgeving bieden we graag deze vrijheid. Zeker nu personalisatie steeds belangrijker wordt in webdesign. De acties van bezoekers op je website bepalen immers mede welke content het meest geschikt is. Haal daarom eens inspiratie uit een paar van de basisprincipes van interactive storytelling wanneer je je content gaat schrijven:

• bied vrijheid om rond te bewegen 
• geef de juiste keuzes aan de juiste mensen
• communiceer in acties in plaats van dingen

Bied vrijheid

De theorie van interactive storytelling geeft als eerste aan dat een bezoeker de vrijheid moet hebben om rond te bewegen in het verhaal. Je ontwerpt dan ook niet alleen het verhaal, maar vooral de structuur van de reis die een speler aflegt. Chris Crawford beschrijft dit in zijn boek ‘on Interactive Storytelling.’ In deze verhaal-wereld leg je de keuzes vast die een speler kan maken. En waar deze keuzes hem naartoe moeten leiden.

In webdesign vertaalt dit zich in een duidelijk content plan. Hierin kun je meerdere customer journey’s opnemen. Het content plan bepaalt hoe bezoekers door je omgeving heen kunnen navigeren en welke informatie er dan beschikbaar wordt. Met dit overzicht kun je ervoor zorgen dat iedere verhaallijn klopt.

Geef de juiste keuzes

In interactive storytelling is het ook belangrijk dat er veel, maar wel alleen nuttige, keuzes zijn. Deze moeten ervoor zorgen dat een speler vóóruitgaat in het verhaal. Een speler moet daarnaast van tevoren kunnen inschatten of een keuze gewenst is voor hem. Zo opent er een nieuwe tak in de verhaallijn van de speler, waarin de speler verder wilt gaan.

In webcontent is dit ook belangrijk. De keuzes die een bezoeker te zien krijgt bepalen of hij verder wil in jouw verhaal. Het is daarom belangrijk dat ze aansluiten bij de behoeften van de mensen die je wilt aanspreken. Dan openen ze de deur voor de verschillende verhaallijnen over jouw bedrijf. En leiden ze de bezoeker het juiste verhaal voor hem in.

Communiceer acties

Een ander belangrijk aspect is denken in werkwoorden. Werkwoorden beschrijven gebeurtenissen, in plaats van dingen. En dit is waarop mensen hun beslissingen baseren. Bijvoorbeeld, je kiest ervoor om een koekje te eten. Een goed interactief spel moet daarom over mensen en hun actieve wensen gaan.

Ook in webdesign moet je eerst bedenken wat een bezoeker precies wilt bereiken met wat jij hem biedt. Wil hij zijn bedrijf groter maken? Schrijf dan bijvoorbeeld ‘bekijk hoe wij je helpen je bedrijf groter te maken’. Actieve koppen en actieve button teksten zijn hierbij heel belangrijk.

Vertel je verhaal

Bekijk je website als een interactief verhaal. Niet alleen een verhaal dat jij wilt vertellen, maar een verhaal dat je bezoeker wilt lezen. Bekijk hierbij de belangrijkste doelgroepen voor je website en stel vast wat zij willen weten. Richt hiermee je belangrijkste verhaallijnen in.

En vergeet niet dat het belangrijk is dat een bezoeker zelf door jouw verhaal heen moet kunnen klikken. Dat hij zelf zijn keuzes kan maken die hem leiden naar zijn gewenste resultaat. Voordat je begint met ontwerpen, is het daarom belangrijk om een ‘verhaal-wereld’, of contentplan, op te zetten voor je website.

Als je deze wereld goed inricht, en de juiste ingangen biedt die aansluiten bij jouw doelgroepen, kunnen bezoekers gemakkelijker door je verhaal heenlopen. En uitkomen bij hun gewenst resultaat. En dat van jou. Jou bellen. Eind goed, al goed.

Verder lezen:

Chris Crawford (2004) Chris Crawford on Interactive Storytelling. Pearson Education (Us).

Donna Lichaw (2016) The User’s Journey: Storymapping Products That People Love. Rosenfeld Media.